دانستنیهای تغذیه دانستنیهای سلامت

تغذیه در بیماران قلبی

heart-healthy-tips-nutrition-1
نوشته شده توسط دکتر افشین عشقی

بیماریهای قلبی – عروقی در سالهای اخیر ازمطرح ترین مشکلات بهداشتی درمانی در جوامع بشری می باشد

طبق آمارها از هر شش مرد و از هر نه زن بین ۶۴-۴۵ سال یک نفر گرفتار بیماریهای قلبی می باشد .

– عوامل متعددی در بروز این بیماری مؤثرند:

از جمله سن ، سابقه خانوادگی ، بالا بودن کلسترول ) LDL ( ، بالا بودن فشارخون ، استعمال دخانیات ، دیابت ، چاقی ، عدم فعالیت ، عوامل روانی و استفاده ازرژیم های سرشار از کلسترول و چربی های جامد .

یکی از مؤثرترین راهکارها جهت پیشگیری ، درمان وکنترل این بیماری تغییر در روش زندگی ، استفاده از رژیم صحیح و سعی در ترک عادات غذایی غلط می باشد .

 

بدین منظور توصیه های زیر را جهت افزایش روند بهبودیتان به کار ببرید:

۱ – اگر اضافه وزن دارید حتماً وزن خود را کاهش دهید .

۲ – حتماً فعالیت بدنی را در  برنامه روزانه خود قرار دهید .

بهترین ورزش پیاده روی به مدت حداقل یک ساعت در روز می باشد .

۳ – روش تهیه غذای خود را تغییر دهید.به جای استفاده از غذاهای سرخ کرده غذاها را آب پز – کبابی یا تنوری تهیه کنید .

۴ – ازمصرف گوشتهای احشایی مثل دل  ، جگر ، قلوه ، مغز ، زبان ، شیردان و کله پاچه پرهیز نمائید .

۵ – کره ، مارگارین ، روغن حیوانی ، دنبه ، شیر وماست پرچرب ،پنیرمحلی ، پنیرخامه ای ، پنیرهای چرب ، بستنی ، سس مایونز ،گوشت چرخ کرده پرچرب ، سوسیس ، کالباس ، روغن جامد ، خاویار ، شیرینی جات خامه دار ،کیک و شکلات ، چیپس و غذاهای سرخ شده مصرف نکنید زیرا باعث افزایش کلسترول بدخون     ) LDL ( می گردد . اگر این کلسترول بالا رود به تدریج می تواند باعث تنگ شدن یا گرفتگی عروق ، سکته قلبی یا مغزی شود .

۶ – از روغن های مایع مانند ذرت ، پنبه دانه ، سویا ، کلزا ، کانولا و زیتون در حد یک تا دو قاشق غذاخوری در روز استفاده شود .

مصرف آجیل ها مانند گردو ( ۲ عدد روزانه ) ، بادام زمینی ( ۱۰ عدد روزانه ) مجاز می باشد .

۷ – مصرف زرده تخم مرغ را به دو عدد در هفته محدود کنید . ولی مصرف سفیده تخم مرغ به دلیل نداشتن کلسترول محدودیتی ندارد .

۸ – مصرف گوشت سفید به ویژه ماهی و مرغ به جای گوشت قرمز توصیه شده است البته پوست آن را قبل از طبخ جدا نمایید . مصرف ۳ وعده ماهی در هفته توصیه می شود .

در هفته حتماً دو وعده گوشت قرمز بدون چربی ( ترجیحاً گوساله ) به صورت کبابی یا آبپز مصرف کنید زیرا گوشت قرمز از کم خونی ناشی از فقرآهن جلوگیری می کند .

۹ – توصیه می شود مصرف فیبر غذایی همراه با مقدارکافی مایعات در رژیم غذایی افزایش یابد .

فیبرها موجب کاهش کلسترول خون ،کمک به هضم غذا ، ایجادسیری ،جلوگیری از پرخوری و تنظیم قندخون می شوند .

منابع غنی فیبرها عبارتند از نانهای سبوس دار مثل سنگک ، بربری و تافتون ، غلات ، حبوبات ، میوه ها ، سبزیها ، سویا

۱۰ – انواع توتها از قبیل توت فرنگی و شاه توت  همچنین مرکباتی از قبیل پرتقال و گریپ فروت ، گوجه فرنگی و فلفل دلمه ای سرشار از ویتامین C و مواد گیاهی هستند که به حفظ خاصیت کشسانی دیواره رگها کمک می کنند .

۱۱ – مصرف هویج خام ( روزی دو عدد ) و سبوس غلات سبب کاهش کلسترول و چربی خون می شود .

۱۲ – از مصرف زیاد فلفل تند ، مواد کافئین دار مثل قهوه ، شکلات و چای غلیظ که ضربان قلب را افزایش   می دهند پرهیز کنید .

۱۳ – مصرف چای کمرنگ ، آب انگور قرمز ، پیاز و سیر باعث رقیق شدن خون می شود .

۱۴ – زنجبیل ، زیره ، جعفری از تجمع پلاکت ها جلوگیری و سبب رقیق شدن خون می شود.

۱۵ – استفاده از انواع آبمیوه ها و سبزیها ، حبوبات ، سیر و پیاز ، زردچوبه و سماق به کاهش کلسترول خون کمک می کند .

۱۶ – اگر فشارخون بالا دارید مصرف موارد زیر برای شما مفید است :

کدو ، کلم بروکلی ، کلم قمری ، گشنیز ، عدس ، نخود ، خرفه ، لوبیای سبز ، آرد سویای کامل ، جوانه گندم ، گوجه فرنگی ، هلو ، زردآلو ، موز ، خرما خشک ، آلو ، انجیر ، طالبی ، پرتقال ، گردو ، قارچ ، بامیه و کدوحلوایی .

۱۷ – برای جلوگیری از یبوست مصرف شیر سرد یا آب سرد به صورت ناشتا ، کیوی و آلو بخارا توصیه می شود .

۱۸ – از مصرف نوشابه های گازدار و آبمیوه های آماده و کمپوت های کنسرو شده خودداری کنید .

۱۹ – از مصرف نمک و غذای کنسرو شده مثل تن ماهی خودداری نمائید .

۲۰ – روزانه ۸-۶ لیوان آب مصرف کنید .

۲۱ – با حذف وعده های غذا نمی توان وزن خود را کاهش داد ، روزانه ۳ وعده غذایی به میزان لازم مصرف نمائید .

منبع:

http://nutrition.rhc.ac.ir

درباره نویسنده

دکتر افشین عشقی

دکتر افشین عشقی کار خود را در زمینه معالجه بیماران دیابتی در سال ...

دیدگاهتان را بنویسید