دانستنیهای تغذیه دانستنیهای سلامت

اصول تغذیه سالم

food
نوشته شده توسط دکتر افشین عشقی

غذاها انرژی دارند، یعنی بعد هضم تولید گلوکز (قندخون) میکنند که به مصرف سوخت و ساز و تولید انرژی میرسد.

واحد انرژی کیلوکالری است که به اخنصارکالری نامیده میشود،بدن از کالری برای انجام فعالیتهای حیاتی و حرکت استفاده میکند.

نیاز ما به انرژی (کالری)هیچ وقت متوقف نیشود حتی وقتیکه خواب هستیم.

تعدادانرژی که شماروزانه استفاده میکنید برحسب میزان فعالیت فیزیکی ،جنس ،اندازه بدن و شرایطفیزیولوژیک مثل بارداری ،شیردهی و …. تعیین میشود

انرژی از سه درشت مغذی

(Macronutrient)

که کاملا متفاوتند با ریز مغذی ها

(Micronutrients)

مثل املاح آهن،کلسیم،سدیم،پتاسیم و ….بدست می آید.

این درشت مغذی ها کربوهیدرات،پروتیین و چربی هستند.

بعنوان یک نکته کلی:

به غذاها بصورت یک بسته کامل (پکیج) نگاه کنید که حاوی کربوهیدرات، پروتیین و چربی هستند حالا در غذاهای مختلف، نسبت و یا میزان وجود اینها با هم متفاوت است.

مثلا یک تکه نان مقدار بیشتری کربوهیدرات دارد و مقدارکمتری پروتیین و یا یک تکه گوشت سینه بوقلمون مقدار بیشتری پروتیین دارد و مقدارکمتری چربی

درباره نویسنده

دکتر افشین عشقی

دکتر افشین عشقی کار خود را در زمینه آموزش و درمان بیماران دیابتی در سال1386 در محل فعلی مطب آغاز نمودند ولی همواره تحقیق ومطالعه در مورد تازه های دیابت در کنار درمان بیماران ، اصلی اجتناب ناپذیر در زندگی روزمره ایشان است.

دیدگاهتان را بنویسید