دانستنیهای تغذیه دانستنیهای سلامت

درشت مغذی و ریز مغذی

healthy_food
نوشته شده توسط دکتر افشین عشقی

The Big nutrient

درشت مغذی:

کربوهیدراتها:

کربوهیدراتها منبع اصلی انرژی بدن ما هستند ، کربوهیدراتها انرژی را بصورتی که به راحتی توسط بدن ما شکسته و قابل استفاده میشود ، تولید می کنند یعنی گلوکز یا قندخون

کربوهیدراتها به سه گروه قندها ، نشاسته ها و فیبر ها تقسیم بندی میشوند و هر گرم کربوهیدرات چهارکالری تولید می کند.

قسمت اعظم کالری یا انرژی مواد غذایی زیر از کربوهیدرات موجود در آن تامین میشود :

 

نشاسته ها:

مثل نان ، ماکارونی ،حبوبات و سبزیجات نشاسته ای مثل سیب زمینی

 

قندها:

انواع نوشابه های شیرین ، شربتهای میوه ای ،شکلات ، میوه جات

 

فیبرها:

مثل سبزیجات ، کلم بروکلی ،کاهو و هویج

 

پروتئین ها:

پروتئین ها نیز دارای انرژی هستند ولی منبع انرژی موردعلاقه یا انتخاب مطلوب بدن برای تولید انرژی درصورت وجود کربوهیدرات نیستند.

پروتئین ها از اسیدهای آمینه تشکیل می شوند که وقتی پروتئین خورده میشود به اسیدهای آمینه شکسته میشود و بدن برای ساخت بافتهای بدن و مواد مختلف از آن استفاده میکند.

هر گرم پروتئین چهارکالری تولید میکند.

منابع پروتئین :

انرژی مواد غذایی زیر اغلب از پروتئین بدست می آید:

گوشت قرمز ،ماکیان (مرغ ، بوقلمون) پنیر و تخم مرغ

لوبیا ، نخودحتی آجیل ها نیز پروتئین دارند.

 

چربی ها:

چربی ها نیز منبع انرژی هستند ولی منبع مورد علاقه بدن نیستند آنها موقعی به مصرف تولید انرژی میرسند که بدن به اندازه کافی از کربوهیدراتها تولید انرژی نکند یا مثل دیابت نوع یک انسولین جهت ورود گلوکز به سلولها وجود نداشته باشد و چربی ها و پروتیین ها به مصرف تولید انرژی و نه ، مصرف اصلی شان برسند تا کاهش وزن و لاغری یکی از علائم دیابت کنترل نشده نوع دو و یک باشد .

از هزگرم چربی ۹ کالری بدست می آید.

چهار نوع چربی داریم :

  • اشباع شده
  • ترانس
  • Mono unsaturated اشباع نشده با باند منفرد
  • Poly unsaturatedاشباع نشده با باند چندگانه

غذاهای حاوی چربی هرکدام حاوی مقادیر مختلفی از این چربی ها هستند که در ادامه بحث مفصلا توضیح خواهیم داد

بعضی از انواع چربی ها در غذاهای روزمره ما داخل مواد غذایی هستند مثل گوشت قرمز که بهرحال حاوی چربی است ، مرغ ،پنیر و…

بعضی از چربی ها بصورت افزودنی به غذاهایمان هستند مثل : سس سالاد ، روغن سرخ کردنی و … که به غذاها اضافه میشوند.

منابع چربی روزمره:

  1. انواع روغن ها
  2. کره ،روغن مارکارین ،سس های سالاد
  3. دانه های روغنی وآجیل ها

 

The Small nutrient

ریز مغذی:

ویتامین ها و املاح:

اینها تولید انرژی نمیکنند ولی برای کارکرد صحیح بدن به آنها نیازمندیم

 

و بالاخره آب:

حدود ۶۰% بدن ما از آب تشکیل شده است و آب بعنوان یک ماده حیاتی و اساسی برای بدن شناخته شده است . همانطوریکه از مایعات نوشیدنی بدست می آید از غذاها و میوه جات و… نیز تامین میشود.

اغلب افراد نیازمند ۸ لیوان آب در روز می باشند و بسته به شرایط آب و هوایی که در آن زندگی و کار می کنیم مقدار نیاز ما به آب کم و زیاد می شود.

سطح فعالیت فیزیکی روزانه ما در تعیین مقدار نیاز روزانه ما به آب ، موثر است.

در تکمیل موارد بالا همانطوریکه قبلا گفتیم به غذاها بعنوان یک بسته یا پکیج نگاه کنید :

همانطوریکه حاوی کربوهیدرات هستند پروتئین و چربی نیز ممکن است داشته باشند و در یک تغذیه سالم مجموعه ای متناسب از درشت و ریز مغذی ها در کنار فعالیت فیزیکی مناسب ضامن حفظ سلامت ما خواهد بود.

 

منبع:ِ

Diabetes meal Planning Made Easy 4th edition (ADA)

درباره نویسنده

دکتر افشین عشقی

دکتر افشین عشقی کار خود را در زمینه معالجه بیماران دیابتی در سال ...

دیدگاهتان را بنویسید