دانستنیهای دیابت

دیابت و اختلالات خواب

sleep-disorder
نوشته شده توسط دکتر افشین عشقی

اختلال خواب در افراد دیابتی در مقایسه با افراد غیردیابتی شایع تر است

. افراد دیابتی گزارشات بیشتری در مورد میزان کم خوابی، خواب آلودگیهای روزانه و یک احساس نا خوشایند در ساق پا که باعث آشفتگی خوابشان می شود می دهند. بنابراین تعجب آور نیست که بالای ۷۱% افراد دیابتی از کیفیت ضعیف خواب یا اجبار به استفاده از خواب آورها شکایت دارند. عوامل مختلفی باعث بی خوابی و شکایت بیماران می شود:

۱٫در دیابت نوع ۱ تغییرات سریع در سطح قند خون باعث بیداری می شود.

۲٫در دیابت نوع ۲ چاقی و یا آشفتگی های خواب ناشی از چاقی مثل مشکلات تنفسی افراد چاق باعث بی خوابی می شود.

۳٫یکی دیگر از عوامل شایع آشفتگی های خواب در افراد دیابتی، ناراحتی و درد ناشی از نوروپاتی محیطی است.

در مجموع اختلالات تنفسی در خواب، درد ساق پا (سندرم بی خوابی ساق ها)، گرفتگی عضلات، افزایش و یا کاهش قند خون در طی شب و نیاز مکرر به دستشویی رفتن از علل آشفتگی های خواب افراد دیابتی است. بنابراین در ارزیابی بیماران دیابتی، بررسی کیفیت خواب و اختلالات خواب از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

ارزیابی اختلال خواب در بیماران دیابتی

 

توجه به این نکته که عوامل ایجاد کننده اختلال خواب چند فاکتوری می باشند در درمان موفقیت آمیز آن خیلی موثر می باشد. در مورد کم خوابی در افراد دیابتی می توان علاوه بر درمان دارویی ازدرمانهای آرام سازی نیز استفاده کرد.

چند راهنمایی ساده برای یک خواب بهتر

۱-در یک ساعت مشخصی به رختخواب بروید حتی در تعطیلات.

۲-رختخواب خود را آرام، تاریک و راحت درست کنید.

۳-از رختخواب برای تماشای تلویزیون و یا انجام کار دیگری استفاده نکنید.

۴-از مصرف نیکوتین، کافئین و الکل۶-۴ ساعت قبل از خواب بپرهیزید.

۵-قبل از خواب چرت نزنید.

۶- می توانید قبل از خواب حرکات آرام سازی بدن داشته باشید اما از انجام حرکات سنگین ورزشی بپرهیزید.

۷- می توانید ۱۵ دقیقه قبل از خواب کتاب بخوانید.

۸- اگر ۱۵دقیقه بعد از رفتن به رختخواب خوابتان نبرد، با خود کلنجار نروید. بلند شوید و به انجام کاری مثل کتاب خواندن و یا تماشای تلویزیون خود را مشغول کنید و هر گاه احساس خواب آلودگی کردید به رختخواب خود برگردید.

۹- از خوردن و آشامیدن درست قبل از خواب بپرهیزید. به جز کسانی که به دستور پزشک بایستی قبل از خواب چیزی بخورند.

۱۰- خوابیدن خود را در الویت قرار دهید و اجازه ندهید ادامه فعالیتهای روزانه جایگزین آن شود.

۱۱٫در مورد بی خوابی های ناشی از مشکلات تنفسی علاوه بر اقدام به کاهش وزن ، برای درمان دارویی از پزشک خود کمک بگیرید

۱۲٫در مورد درد ساق پا و گرفتگی های عضلات پا، نیز می توانید از داروهای تجویزی پزشک خود استفاده کنید.

۱۳٫با کنترل قندخون نیز می توان از دفعات رفتن به دستشویی کاست.

۱۴٫با حرکات آرام سازی نیز می توان از یک خواب با کیفیت بهتر بهره جست.

آیا خواب نامناسب یک ریسک فاکتور برای دیابت محسوب می شود؟

بله

در تحقیقی که توسط گروه محققین دانشگاه شیکاگو انجام شد به این نتیجه رسیدند که عادات زندگی سالم، نه تنها بایستی شامل عادات غذایی صحیح و فعالیت های فیزیکی مناسب باشد، بلکه شامل داشتن خواب با طول زمانی مناسب و کیفیت خوب هم می باشد.

میزان نیاز متوسط افراد بزرگسال به خواب حدود ۸ ساعت در شبانه روز می باشد. اما یافته های جدید نشان می دهند که متوسط خواب افراد بزرگسال امروزه کمتر از ۷ ساعت در شب بوده و بیش از ۳/۱ افراد بزرگسال حداقل چند روز از ماه در طی روز خواب آلوده هستند که اثر نا مطلوبی بر کیفیت کار و فعالیت های اجتماعی آنان به جا می گذارد.

بیش از ۷۰ میلیون امریکایی از اختلالات مزمن خواب و یا کاهش خواب رنج می برند که منجر به حدود ۱۶ بیلیون دلار هزینه سالانه مراقبت های سلامتی آنها و حدود ۵۰ بیلیون دلار کاهش در تولید می شود.

میزان نیاز به خواب در صورتی که فرد در روزهای اخیر دچار کم خوابی شده باشد از ۸ ساعت نیز بالاتر می رود. حتی زمانی که ماخود را با برنامه ی کاهش خواب تطبیق می دهیم، خواب ناکافی در نوع قضاوت، زمان عکس العمل و دیگر عملکردهای ما تاثیر می گذارد.

خواب ناکافی ممکن است ریسک ابتلاء به دیابت را افزایش دهد. در یک مطالعه دیده شد زنانی که فقط ۵ ساعت در شب می خوابند ۵/۲ برابر بیشتر تمایل به دیابتی شدن نسبت به کسانی که ۸-۷ ساعت در شب می خوابند داشتند. یک توضیح برای این ارتباط اینست که کم خوابی باعث افزایش مقاومت به انسولین می شود. همان چیزی که در دیابت رخ می دهد.

در مطالعه ی دیگری دیده شد وقتی افراد سالم جوان به مدت ۶ شب، شبی ۴ساعت بخوابند، سطح انسولین و قند خونشان از الگوی افراد دیابتی تقلید می کند. در افراد دیابتی با کمبود خواب شاهد تغییرات مداوم قند خون هستیم.

یکسری هورمون هایی که در طی شب ترشح می شوند و مصرف انرژی بدن را کنترل می کنند با مراحل خواب در ارتباط هستند. عدم خواب کافی یا عدم زمان کافی در هر مرحله ی از خواب، باعث بهم خوردن این الگو شده و در نهایت اختلال خواب منجر به بروز چاقی می گردد.

به افراد دیابتی معمولا” توصیه می شود که سالانه واکسن آنفولانزا را دریافت کنند. در طی خواب بدن شما هورمون هایی که باعث مقاومت سیستم ایمنی به عفونتهای مختلف می شود را ترشح می کند. عدم داشتن خواب کافی می تواند باعث کاهش پاسخ بدن به واکسن آنفولانزا شود.

منبع:

http://emri.tums.ac.ir

درباره نویسنده

دکتر افشین عشقی

دکتر افشین عشقی کار خود را در زمینه معالجه بیماران دیابتی در سال ...

دیدگاهتان را بنویسید