دانستنیهای دیابت دانستنیهای سلامت

فعالیت جسمی و دیابت

sports
نوشته شده توسط دکتر افشین عشقی

فعال بودن از نظر جسمی برای همه ما مفید است اما به طور خاص برای افراد مبتلا به دیابت اهمیت دارد. این بروشور اطلاع رسانی نقطه شروعی است تا به شما کمک کند درباره فعالیت بیشتر داشتن مطالبی بیاموزید. اگر درباره فعالیت بیشتر هرگونه دغدغه ای دارید، هرگز از درخواست کمک و مشاوره نهراسید– گروه خدمات درمانی شما برای کمک آماده هستند.

فعالیت ساده تر شده است

فعالیت جسمی بیشتر معمولاً مفاهیمی از قبیل عضویت در باشگاه ورزشی، دویدنهای طولانی و انجام حرکات ایروبیک با لباس ورزشی را به ذهن تداعی می کند، اما احتیاجی به این کارها نیست. واقعیت این است که می توانید با ایجاد تغییرات کوچک در روش زندگی تان فعالیت بیشتری داشته باشید.

چه چیزی فعالیت محسوب می شود؟

هر نوع فعالیت فیزیکی مورد قبول است.

حداقل میزان توصیه شده برای فعالیت:

بزرگسالان ۳۰ دقیقه در حداقل پنج روز از هفته (این یعنی تنها ۲٫۵ ساعت از ۱۶۸ ساعت یک هفته)

کودکان یک ساعت در روز. مدت زمان فعالیت را می توان در طول روز به مدت های کوتاه تر

تقسیم کرد.

توصیه می شود که همه ما به سطح حداقل ۱۰٫۰۰۰ قدم راه رفتن در روز برسیم. چرا یک پدومتر (قدم شمار) خریداری نمی کنید تا تعداد قدمهای خود را ثبت کنید؟

 

چرا فعالیت برای شما مهم است؟

بسیاری از افراد از فعالیت جسمانی لذت می برند، نه فقط به خاطر سلامتشان بلکه به این دلیل که فعالیت باعث می شود احساس بهتری داشته باشند و به آنها کمک می کند تا از بالا رفتن وزن خود جلوگیری کنند. ممکن است از خود بپرسید که فعالیت بیشتر برای شما به چه معناست. برخی از افراد می گویند که فعالیت بیشتر تحرک آنها را بیشتر می کند، کمتر نفس کم می آورند، اضطراب کمتری دارند و به آنها کمک می کند تا بهتر بخوابند.

و برای سلامتی تان؟ خوب، فعالیت جسمی مزیت هایی برای سلامتی افراد دارد. فعالیت جسمانی:

• خطر سکته و حمله قلبی را کاهش می دهد • به کنترل فشار خون کمک می کند • سطح کلسترول شما را بهبود می بخشد • استخوانهای شما را تقویت می کند.

 

پس چه چیزی جلوی شما را می گیرد؟

اینکه در نظر بگیرید که چه چیز جلوی فعالیت بیشتر شما را می گیرد مفید خواهد بود. برخی از افراد ممکن است بگویند که زمان کافی در اختیار ندارند، خیلی خسته هستند یا نمی توانند هزینه آن را بپردازند. کمکها و روشهای متعددی برای از میان برداشتن این موانع وجود دارد– گروه خدمات درمانی می تواند درباره چند گزینه موجود با شما گفتگو نماید.

 

فعالیتهایی برای شروع

راه های زیادی وجود دارد که بتوانید از طریق آن پیاده روی بیشتری را در زندگی روزانه خود بگنجانید. به جای ملاقات با دوستان یا اعضای خانواده برای صرف قهوه، چرا پیشنهاد نمی دهید که برای دیدن مغازه ها پیاده روی کنید؟ ترافیک را شکست دهید و خودروی خود را برای مسافتهای کوتاه از خانه بیرون نیاورید، یا یک یا دو ایستگاه زودتر از اتوبوس یا قطار پیاده شوید و بقیه راه را پیاده طی کنید. کمک کردن به یک دوست برای پیاده بردن سگ او نیز روش دیگری برای دستیابی به تعداد قدمهای مورد نظر است.

رقصیدن، شنا کردن، گلف، دوچرخه سواری، بولینگ یا باغبانی را امتحان کنید. یا، کمی با کودکان بازی کنید و در فعالیتهای آنان شرکت کنید، مانند شوت کردن یک توپ در پارک– اسکیت کردن چطور؟ این لیست بی پایان است.

حتی کارهای ضروری در خانه مانند جارو زدن و کارهایی که خودتان باید انجام دهید نیز می تواند مفید باشد. همه این کارها فعالیت محسوب می شوند.

 

نکات مهم برای فعالیت کردن

۱٫ به تدریج خود را تقویت کنید. اگر چندین سال است که فعالیت نداشته اید، بدن شما برای سازگار کردن قلب و عضلات به زمان احتیاج خواهد داشت.

۲٫ برای خودتان اهداف یا مقاصد روزانه، هفتگی و ماهانه تعیین کنید.

۳٫ سعی کنید یادداشتی روزانه برای فعالیت جسمی خود تهیه کنید تا بتوانید پیشرفت خود را زیر نظر بگیرید و بابت رسیدن به اهدافتان به خودتان پاداش دهید.

۴٫ سعی کنید فعالیتهای خود را تغییر دهید تا دچار تکرار و کسالت نشوید و از امتحان کردن فعالیتهای جدید نترسید.

۵٫ تسلیم نشوید. با اینکه به محض آغاز به فعالیت بیشتر بدن شما سود خواهد برد اما شما فوراً متوجه تغییرات قابل مشاهده ای نخواهید شد. پس از چند هفته این مزایا برای شما بیشتر قابل

مشاهده خواهند شد.

۶٫ عادات معمول موجود در زندگی روزانه شما با راحتی بیشتری قابل دسترس هستند.

۷٫ اگر فعالیتی هست که از آن لذت می برید، احتمال بیشتری وجود دارد که آن را ادامه دهید. کار حتی بهتر این است که سعی کنید فعالیتی را انتخاب کنید که کل خانواده یا دوستان شما از آن لذت ببرند.

 

پیش از آغاز…

دیابت به این معنی نیست که نمی توانید فعالیت بیشتر داشته باشید. با این حال، دیابت به این معناست که پیش از آغاز هرگونه فعالیت ابتدا باید چند مورد را در نظر بگیرید…مانند میزان قند خون، نظارت مستمر بر میزان قند خون، روال درمان دیابت خود، و احتمال دچار شدن به عارضه کمی قند خون. پیش ًاز آغاز هرگونه فعالیت جدید با پزشک خود مشورت کنید، خصوصا اگر:

• برای دیابت یا بیماری های قلبی دارو مصرف می کنید • دچار عوارض ناشی از دیابت هستید مانند مشکلات پا یا چشم • مطمئن نیستید که چه فعالیتی برای شما مناسب است

• به عارضه ای دچار هستید که قدرت تحرک یا توانایی فعالیت شما رامحدودمیکند،مانندفشارخون بالا،آنژین،پوکیاستخوان، آسم یا سابقه حمله قلبی. گروه خدمات درمانی می تواند درباره

فعالیتهایی که برایتان مناسب است شما را راهنمایی کند.

 

دانلود مقاله:

درباره نویسنده

دکتر افشین عشقی

دکتر افشین عشقی کار خود را در زمینه معالجه بیماران دیابتی در سال ...

دیدگاهتان را بنویسید