دانستنیهای تغذیه دانستنیهای دیابت دانستنیهای سلامت

یک الگوی غذایی متعادل برای یک فرد دیابتی با جثه متوسط

الگوی تغذیه فرضی
نوشته شده توسط دکتر افشین عشقی

برای اجرای یک الگوی تغذیه سالم در دیابت ابتدا باید گروههای مختلف مواد غذایی را خوب بشناسید:

 

گروه نان وغلات:

هر واحد یا سهم از این گروه برابر با یک برش به اندازه کف دست (بدون انگشت) معدل ۳۰ گرم از انواع نان (در مورد نان لواش سه کف دست) یک سوم لیوان ماکارونی یا برنج پخته و یا نصف لیوان حبوبات(لوبیا چیتی،عدس،نخود و …) یک عدد سیب زمینی پخته کوچک است.

 

گروه میوه و سبزی:

هر واحد میوه برابر یک عدد میوه متوسط مثل سیب ، پرتقال ، هلو یا یک چهارم طالبی کوچک و یا نصف لیوان گیلاس یا حبه انگور و یا سه عدد زردآلو کوچک و یا دو عدد خرما و یا سه عدد انجیر خشک کوچک میباشد.

 

گروه شیر و فراورده های آن:

هر واحد از این گروه برابر است با یک لیوان شیر ، سه چهارم یا ۳/۴ لیوان ماست ، دو لیوان دوغ

 

گروه گوشت و جانشین های ان:

هر واحد معادل ۳۰ گرم از انواع گوشت پخته (دو تکه گوشت خورشتی و یا یک کف دست بی انگشت از ماهی یا نصف یک ران کوچک مرغ) یا یک عدد تخم مرغ و یا نصف لیوان حبوبات (از انواعی که در گروه گوشت قرار میگیرند) و سی گرم پنیر ( معادل یک قوطی کبریت )است

 

گروه قندهای ساده:

هر واحد از گروه قندهای ساده معادل یکی از اقلام زیر میباشند

شکر ، مربا ، عسل    یک قاشق غذاخوری

قند   پنج حبه

نوشابه نصف لیوان

بستنی یخی   یک عدد

آب نبات    سه عدد

 

غذاهای آزاد:

اقلام غذایی زیر را میتوان در حد اعتدال بدون نگرانی از افزایش انرژی غذاهای روزانه مصرف نمود ، مثل:

آب ، آب معدنی ، چای ، آب لیمو ،قهوه ، نوشابه بدون قند ، قندهای مصنوعی مخصوص بیماران دیابتی ،آدامس ، سرکه ، انواع ادویه ها سبزیجات معطر، خیار ، کاهو حتی گوجه فرنگی کوچک

 

در مطالب قبلی گفتیم که حتما باید تغذیه یک فرددیابتی باید در حجم کم و تعداد وعده های غذایی زیادتر باشد.

مثلا سه وعده اصلی و سه میان وعده و البته میان وعده قبل خواب (بعد شام)

 

نمونه یک رژیم غذایی

صبحانه ساعت ۸ صبح:

یک استکان چای ، پنیر کم نمک و کم چربی باندازه یک قوطی کبریت یک و نیم کف دست نان سنگک، یک خیار و یک عدد گوجه فرنگی و دو عدد گردو

میان وعده ساعت ده صبح:

شیر کم چرب یک لیوان

ساعت یازده:

  یک عدد میوه

ساعت ۱۲ شش عدد:

بادام زمینی یا بادام خام

ناهار  ساعت یک :

خورشت کدو با ۷ قاشق برنج (قاشق غذاخوری سر خالی) +کدو یک عدد + گوجه فرنگی یک عدد گوشت خورشتی دو تکه یا نصف ران مرغ + سالاد کاهو با گوجه و خیار یا سبزی خوردن یک بشقاب میوه خوری  با دو عدد زیتون بی نمک و یا یک قاشق مرباخوری روغن زیتون یا ماست کم چرب نصف لیوان یا یک کاسه کوچک ماست خوری

میان وعده ساعت ۳:

یک عدد میوه

راجع به چای که گفتیم مصرفش آزاد است

ساعت ۵ :

یک عدد بیسکوییت ساقه طلایی یا جمانه و ساعت ۶ یک عدد میوه

شام ساعت ۸:

خوراک لوبیا چیتی نصف لیوان + سبزیجات + یک و نیم کف دست نان سنگک + سالاد کاهو البته بدون سس مایونز

قبل خواب:

یک عدد میوه بعلاوه یک عدد خیار یا هویج یا کاهو یا کلم و یا گوجه فرنگی

پس همانطور که میبینید بجای توصیه به نخوردن به شما توصیه ای در جهت صحیح خوردن در وعده های غذایی بالا خوردن و منظم خوردن ، داریم

با توجه به فصل از میوه های فصل استفاده میشود و هر میوه ای که شیرین تر است حتما باید با حجم کوچکتری خورده شود

اگر در صبحانه عسل خوردید آنهم یک قاشق غذا خوری از حجم نان خود کم کنید.

اگر دوست دارید که همراه با برنجتان نان بخورید که اصلا توصیه نمیکنیم هر چهار قاشق پخته برنج معادل یک کف دست نان است از برنج کم کرده و نان با برنج نوش جان کنید و …..

درباره نویسنده

دکتر افشین عشقی

دکتر افشین عشقی کار خود را در زمینه معالجه بیماران دیابتی در سال ...

۲ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید